Vuokraaminen on harkitsevan kuluttajan vaihtoehto

29.01.2020 Uutiset

Viime kuukausien tapahtumat kuten Australian metsäpalot, tulematta jäänyt talvi sekä jatkuvat sateet ovat nostaneet ilmastonmuutoksen taas vahvasti kahvipöytäkeskusteluihin. Yhä useampi miettii omaa kulutustaan ja tekoja sen vähentämiseksi. 

Vuokraaminen onkin entistä vahvemmin nousemassa harkitsevan kuluttajan tapoihin. Se on helppo keino vähentää turhaa kulutusta ja säästää rahaa sekä säilytystilaa kotona. Moni miettii, kannattaako harvoin tarvittavia tavaroita todella ostaa omaksi vai olisiko ratkaisu vuokrata tai lainata ne tilapäiseen käyttöön. Nettivuokrauksen mahdollistama yksityisten välinen vuokraus eli vertaisvuokraus on osa tätä jakamistaloudeksi kutsuttavaa ilmiötä. 

Mökit, harrastevälineet ja autot suosituimpia vuokrattavia

Keskiverto suomalaisperhe omistaa noin 10 000–50 000 tavaraa*). Niistä suurta osaa käytetään vain muutaman kerran vuodessa tai harvemmin. Rahankäytön ja ympäristön kannalta tavaran vuokraaminen olisi monesti järkevämpää kuin sen ostaminen. 

Nettivuokraus.comin teettämän tutkimuksen**) mukaan suomalaiset ovat jo vuokranneet tai halukkaita vuokraamaan esimerkiksi mökkejä, porakoneita, lumilautoja, ompelukoneita, autoja ja suksibokseja. Innostuneimpia vertaisvuokraamaan ovat yleensä 25–34 -vuotiaat. Johtavassa asemassa työskentelevät sekä toimihenkilöt ovat halukkaampia vuokraamaan kuin työntekijät, yrittäjät tai eläkeläiset.

Vuokraaminen kiinnostaa todennäköisimmin suuremmassa kaupungissa asuvaa henkilöä. Tuloluokista puolestaan tavaroiden vuokraamiseen suhtautuvat myönteisimmin keskituloiset, eli 35 000–50 000 euroa vuodessa ansaitsevat.

Nettivuokraus on mukana #MEIDÄNMERI -kampanjassa

Nettivuokraus.com tukee Itämeren suojelutyötä osallistumalla Moomin Charactersin ja John Nurmisen Säätiön #MEIDÄNMERI -hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on kerätä miljoona euroa Itämeren suojeluun. Nettivuokraus lahjoittaa viisi prosenttia palvelun kautta tapahtuvien vertaisvuokrausten provisioista vuoden 2020 kestävän kampanjan ajan.

“Nettivuokraus tarjoaa ratkaisun vastuullisempaan ja järkevämpään kuluttamiseen jakamistalouden hengessä. Olemme ylpeitä, että pääsemme kampanjan kautta vaikuttamaan konkreettisesti Itämeren suojelutyöhön”, kertoo Nettivuokrauksen tuotepäällikkö Linda Tverin. 

Moomin Charactersin ja John Nurmisen Säätiön #MEIDÄNMERI -hyväntekeväisyyskampanjan tavoitteena lisätä tietoutta Itämeren tilasta ja kerätä varoja John Nurmisen Säätiön työhön meren ja sen perinnön pelastamiseksi. Kansainvälisessä kampanjassa on mukana yli 100 yritystä ja yhteisöä yhteiskunnan kaikilta aloilta.

Lue lisää: www.meidänmeri.fi

*) Lähde: Lapin yliopisto, Veera Kinnunen: Tavarat tiellä
**) Lähde: Bilendi 2019 tutkimus Nettivuokraukselle